Følelserne er nøglen til at løse konflikter i relationer



Følelserne er nøglen til at løse konflikter i relationer

”Min kone siger til mig at jeg mangler at rydde mine ting op i stuen. Idet hun siger det, bliver jeg vred og begynder at skælde hende ud over alle de ting hun ikke gør. Der går dage inden jeg taler med hende igen.”

Dette er blot et eksempel ud af utallige mange. Ægtepar, der lever sammen uden at tale. Søskende, der ikke ser hinanden eller kollegaer, der ikke kan være i samme rum. Fællesnævneren for disse forviklede forhold er, at de er forbundet med svære følelsesmæssige smerter, der forpester vores liv.

Heldigvis kan du arbejde med langt de fleste følelsesmæssige problemer, som du oplever i forbindelse konfliktfyldte relationer. Du kan opdage nye ressourcer i dig, der gør, at du bedre kan leve med relationen som den er, fjerne dig fra relationen eller måske forbedre relationen.

Jeg understreger, at det er det følelsesmæssige og ikke nødvendigvis selve relationen, du kan gøre noget ved.

Det kræver dog, at du tager et grundigt kig indad. Problemet i relationen kan nemlig skyldes din evne til at sætte grænser eller at du reagerer med en automatreaktion. Det kan være mønstre fra tidligere relationer eller barndommen, der er på spil og forhindrer dig i at reagere hensigtsmæssigt.

Den gode nyhed er, at det er inden for din magt at gøre noget ved det. Også selvom det måske hverken er nemt eller behageligt at gå igennem processen.

Symptomer på konflikter i relationer

At leve med konfliktfyldte relationer, især de nære relationer, kan være et sandt helvede. Måske du kan genkende nogle af følgende måder at forholde dig til relationen:

  • Du ligger vågen om natten, med en brændende knude i maven og forbander det den anden har gjort, og hvordan vedkommende er. Følelser af jalousi, vrede, bitterhed og mistænksomhed dominerer.
  • Du tænker jeres sidste møde igennem igen og igen. Hvis bare jeg havde sagt eller gjort noget andet, så havde jeg ikke stået i denne situation.
  • Du bruger mange kræfter på at gennemtænke og tænke over, hvad du vil sige og gøre næste gang du møder personen.
  • Du bruger meget energi på at tale om konflikten med dine andre relationer. Søger accept af, at den anden er krænkende.
  • Når du møder vedkommende, kommer du ud af balance og mister din kontakt med dig selv, måske har du ligefrem fysiske symptomer efter et sådant møde (hovepine og/eller spændinger i kroppen).

Mit gæt er, at dit fokus handler om den andens adfærd eller om ting du tænker, at du skulle have gjort anderledes. Det er i hvert fald min egen erfaring.

Følelserne er løsningen – ikke problemet

Når du er følelsesmæssigt kapret i en relation, svarer dine tanker til tweets fra Donald Trump. Ondsindede, langt fra sandheden og har til formål at flytte fokus væk fra afsenderen.

Handler dine negative tanker om beskyldninger mod andre eller dig selv, så skyldes det sandsynligvis, at du ikke vil have det som du har det. Du vil ikke lade dig selv mærke den underliggende følelse, og prøver med alt magt at fjerne dig fra den ved tankernes kraft. Gør du følelserne til problemet, så har du flere problemer at slås med end ”bare” relationen.

Pointen her er, at den energi, du bruger på at puste i gløderne af din varme harme, er spildt på den anden person. Nelson Mandela har sagt, at ulmende vrede følelser svarer til at drikke gift og så håbe at de dræber dine fjender. Dette kan jeg godt følge langt hen ad vejen, dog er det ikke følelserne, der er gift. Tværtimod. Følelserne er medicinen, og i dem ligger der et budskab til dig. Med budskabet følger en mulighed for rig udvikling.

Modsat tanker, der indeholder sætninger, som du med ord kan forstå, så er følelser mere at se som spirende budskaber, der vokser frem, når du ikke forcerer dem. Når du så at sige lader følelserne komme til dig, og du giver dig selv lov til at mærke dem. Det kan tage tid og måske kræve hjælp. Især, hvis du, som jeg, er opvokset i et miljø, der ikke nærede grobund for svære følelser.

Bliver du mere fortrolig med dine følelser, bliver du også bedre til at rumme svære følelser, når du møder dem hos andre. Du lader dig ikke kapre. Du formår at holde på dig selv og vide, at de følelser du møder i dine omgivelser, ikke handler om dig. Du bliver bedre til at sætte respektfulde grænser. Det vil smitte positivt af på dine relationer.

Hør mere om grundfølelser og hvordan de bruges.

Hvordan kan psykoterapi hjælpe dig med konfliktfyldte relationer

I psykoterapi arbejder du med din relation her og nu: Det vil sige din opfattelse af relationen som den er i terapisessionen. Det handler ikke om at analysere, hvad der skete, og hvem der gjorde hvad. Derimod handler det om at arbejde med dine tanker, følelser og kropslige reaktioner, som de opstår i terapisessionen.

Terapien er en samtale, hvor jeg hjælper dig ved at rette din opmærksomhed på det du gerne vil arbejde med.

Du får i psykoterapi mulighed for på en respektfuld måde at bearbejde dine følelser og tanker. På den måde vil du hele den smerte, som den konfliktfyldte relation efterlader i dig. At få et indblik i det, der står i din magt og indse det, der står uden for din magt. Når du har klarhed over, hvad der sker i dig i forhold til relationen, så har du mulighed for at ændre dine handlinger.

Del på socialt medie: