Hvad gør du af din rastløshed og uro?



Forstå din rastløshed og uro

Bryd den onde cirkel inden den kammer over og du er fanget i en negativ angst spiral

Hvad er rastløshed, uro og angst, hvordan føles det og hvordan kommer du den til livs? I denne artikel får du indblik i rastløshed og uro, og hvad du kan gøre.

Hvordan mærkes rastløshed?

Måske du kender fornemmelsen? Du har svært ved at sidde stille. Du har en indre uro, som du ikke rigtig ved hvor kommer fra. Måske en knude i maven og tankerne buldrer derudaf. Måske har du fysiske angstsymptomer som hjertebanken, åndenød, kvalme, prikken og snurren i fingrene. En følelse af at der er noget galt, uden at du kan sætte fingeren på, hvad det er.

Det virker at gøre noget. At handle. I hvert fald for en stund.

Gåturen får dine tanker væk, og kroppens bevægelser med efterfølgende udmattelser giver et midlertidigt afbræk for uroen. Måske du følger op med en længere gå-tur. Det virkede jo godt sidst at udmatte kroppen. Det kan være det er nok for dig, og du har her et middel til slippe væk fra uroen. Og ellers kan du jo sætte et par kilometer ekstra på.

Og får du en skade, så kan du måske finde et andet middel til at fjerne dig fra rastløsheden.

Måske er det Netflix, et fagligt emne, rengøring, en ydre fjende…. eller et skænderi med din partner. Måske du kan slippe af sted med at tage et par glas vin mere – om dagen.

Det kan være du skal optrappe en smule mere før det er nok. Før rastløsheden er tilstrækkeligt på afstand.

Måske du oplever dig selv som en rolig person, men ud af det blå eksploderer du i raseri eller tårer. Bagefter kan det være du tænker, at du burde kunne håndtere dig selv bedre. At du bare lige skal tage dig mere sammen.

Hvad kan du gøre med rastløsheden?

Uro og rastløshed handler typisk om, at der er noget i dit liv, du ikke forholder dig til lige nu. Det er en ubalance i systemet, som kræver din opmærksomheden. Dit alarmsystem (amygdala) er på overarbejde og sender signaler til kroppen om, at der er fare på færde. Det kan i værste fald give angstsymptomer.

Rastløsheden forsvinder ikke, før du begynder at kigge på den. Og selv da er det ikke sikkert den forsvinder. Det er måske et vilkår, du må lære at leve med grundet de ydre omstændigheder, der er i dit liv lige nu, som du lige nu ikke kan ændre. Det er dog muligt at lære at leve bedre med rastløsheden. For når du ved, hvad det handler om så fylder den mindre. Så er du mere fri.

Typisk er rastløshed og uro forbundet med ikke at ville mærke sine krop og følelser. Et behov for at være i kontrol forhindrer dig i at være fuldt tilstede med det signaler som kroppen giver dig.

Du kan måske prøve at sætte dig et roligt sted. Trække vejret og ret din opmærksomhed mod dig selv og stille dig selv nogle spørgsmål:

De førnævnte copingstrategier er umiddelbart ikke problematiske i begrænset omfang – bare du er opmærksom på, hvad du gør og om du begynder at eskalere, så kan du være på vej mod en angst- eller stresssygemelding. Det er alt andet lige nemmere at stoppe en negativ stressspiral i opløbet.

Har du en god ven eller netværk, hvor du trygt kan snakke om, hvordan du har det, så er du heldigt stillet. Det vigtige er, at du snakker med nogen, der kan hjælpe dig med at holde dig på sporet af, hvordan du har det og undgå en negativ spiral.

Hvis ikke det er tilfældet, så er der heldigvis mange selvhjælpsgrupper rundt om i landet med mennesker, der står klar til at hjælpe.

Og har du behov for at gå dybere, så kan psykoterapi være en løsning.

Du kan læse mere om angst og angstsymptomer hos psykiatrifonden

Lær din uro at kende i terapi

I terapi arbejder du med at få øje på, hvad der sker i dig, når du oplever rastløshed. Du får hjælp til at se hvor rastløsheden kommer fra, og hvad du kan gøre med den når den opstår.

Når du lærer at blive opmærksom på din rastløshed og arbejder med det der lægger bag den, så vil du også kunne handle anderledes. Det er vejen til at opleve en større ro og balance.

Del på socialt medie: